Et velskrevet CV giver dig en betydelig fordel, når du søger job. Vi har brudt skrivningen af det perfekte CV ned i mindre trin, så du nemt og hurtigt kan skrive et professionelt, effektivt og imponerende CV.

Skrivning af CV - 7 vigtige trin:

  1. Vigtigste principper
  2. Hvor skal man oprette et CV
  3. Overordnet udseende og designskabeloner
  4. Struktur på CV
  5. Indhold
    1. Personlige oplysninger
    2. Introduktion
    3. Erhvervserfaring
    4. Ekspertise
    5. Uddannelse
    6. Referencer
  6. Rekrutteringskonsulenter og rekrutteringssystemer
  7. CV til stillinger i forbindelse med flytning

 

Vigtigste principper

Der er mange ansøgere, som sender CV’er til flere forskellige stillinger uden at få svar, mens andre får svar, hver gang de søger - men hvorfor er det sådan? Nogle gange kan det være et resultat af at have gode forbindelser i sit netværk, andre gange kan der være tale om rent held. Uanset årsagen vil et stærkt CV gøre et positivt indtryk og få dig til at skille dig ud fra de andre kandidater overfor de chefer og rekrutteringskonsulenter, der står for ansættelsesprocesserne.

Et CV er et selvmarkedsføringsværktøj, som er fuldstændig centralt for enhver jobansøgning. Det fremhæver ikke bare dine kompetencer og resultater; med den rigtige skabelon og vejledning kan det også hjælpe dig med at skille dig ud fra andre kandidater og få dig igennem den første screeningsfase. Forskning viser, at de fleste CV’er på arbejdsmarkedet ikke går videre fra den indledende grovsortering.

Virksomhederne modtager dagligt hundredvis af CV’er til hver eneste ledige stilling, og antallet er kun steget efter Covid-19-pandemien. Disse CV’er gennemgår en indledende screening hos bureauet, hvorefter de videresendes til virksomhedernes interne ansættelsesansvarlige, som screener dem i forhold til de specifikke stillinger, de skal besætte. Men screeningsprocessen slutter ikke der. De ansættelsesansvarlige benytter sig af yderligere screeningsmetoder, såsom interviews og tests, for at sikre, at de finder de helt rigtige kandidater til deres ledige stillinger. Som følge af den langvarige proces og de store mængder af CV’er, der modtages for hver stilling, tager det ikke en erfaren rekrutteringskonsulent mere end 5-10 sekunder at screene et CV. Hvis et CV ikke fremstår imponerende og professionelt, er sandsynligheden for, at CV’et kommer videre fra denne indledende grovsortering meget lille.

For at hjælpe dig med at sikre, at dit CV skiller sig ud og kommer videre fra den indledende screeningsfase, har vi skitseret de tre hoveddele i et CV - udseende, struktur og indhold - og vi går mere i dybden med hver af disse herunder.

 

 

Hvor skal man oprette CV’et?

Det første skridt på vejen til næste trin på karrierestigen er at oprette et CV - men hvor skal du oprette det henne?  Det kan ikke anbefales at sende et CV i Word-format, tekst eller billede, da det ser uprofessionelt ud og også kan føre til:

  • Problemer med at modtage CV-formatet i virksomhedernes systemer.
  • Virksomhederne kan redigere filen uden din viden.
  • Filen kan se forskellig ud på telefon, tablet og computer.
  • Sådanne formater gemmer også personlige oplysninger, herunder navnet på den sidste person, der gemte filen, dato og tidspunkt for oprettelse og placering af filen. Disse oplysninger er unødvendige og får filen til at fremstå uprofessionel.

Så hvad skal du gøre?

Du skal indsende dit CV i PDF-format. Det er også det format, vi bruger på vores platform, og det er der en række årsager til:

  • Designet er endeligt og ser ens ud i ethvert system.
  • Der er professionelle designs, der sparer dig værdifuld tid.
  • Filen kan ikke redigeres.
  • Der gemmes ingen personlige oplysninger i filegenskaberne.

Overordnet udseende og designskabeloner

Et CV skal se godt ud og være grammatisk korrekt, klart og kortfattet. Sjusket skrivning efterlader et negativt indtryk hos den ansættelsesansvarlige, som måske ikke synes, du fremstår professionel nok, hvilket reducerer dine chancer for at gå videre til næste fase i ansættelsesprocessen.

Det er vigtigt at bruge lidt energi på dit CVs layout, da et professionelt layout i høj grad kan øge den ansættelsesansvarliges interesse for dit CV. Selvom et flot CV ikke automatisk gør, at du får foden inden for døren, giver det dig dog en konkurrencefordel, som får dig til at adskille dig fra de øvrige kandidater.

Den gode nyhed er, at du ikke behøver at have nogle fancy grafiske designfærdigheder for at lave det imponerende CV, du drømmer om. Med vores platform kan du nemt vælge mellem flere forskellige skabeloner, der er designet af rekrutteringseksperter, som hjælper dig med at fremhæve dine stærkeste kompetencer. Disse designs er tilgængelige på vores hjemmeside, så du kan fokusere din tid og energi på selve jobsøgningen.

 

Struktur på CV

Lad os nu se nærmere på, hvordan dit CV skal være opbygget. For strukturen på dit CV er faktisk ret vigtig, da det hjælper den ansættelsesansvarlige med hurtigt at finde frem til de detaljer, der virkelig betyder noget. Mere specifikt vil en logisk rækkefølge give den ansættelsesansvarlige et præcist billede af de forskellige stadier af din karriere, uanset indholdet af det enkelte punkt.

Den mest almindelige struktur internationalt, som også udgør grundlaget for vores CV-skriveplatform, er at angive dine personlige oplysninger, en introduktion, erhvervserfaring, kurser, uddannelse, hobbyer og referencer.

Du bør skrive dit CV i omvendt kronologisk rækkefølge - hver kategori skal starte med din mest relevante erfaring (job, uddannelse, kurser), mens dit første job, uddannelse eller kurser skal stå til sidst. Denne rækkefølge er særlig nyttig, da den præsenterer dine mest relevante kompetencer fra starten af, så den ansættelsesansvarlige kan finde frem til det vigtigste på de 5-10 sekunder de har, til at screene din ansøgning. Det vil hjælpe dem med at forstå din erhvervserfaring uden at skulle igennem alle mulige andre stillingsbeskrivelser, som måske ikke er relevante for den stilling, du søger.

Denne struktur er meget dynamisk, og du kan også foretage visse ændringer, hvis du finder det mere passende. Hvis du f.eks. er nyuddannet fra universitetet uden erhvervserfaring, og den vigtigste erfaring, du har, er den universitetsgrad, du lige har fået, kan du flytte uddannelsesafsnittet op under indledningen og før din erhvervserfaring (hvis du har nogen).

 

Indhold

Indholdet af dit CV hjælper de ansættelsesansvarlige med at vurdere, om du er egnet til stillingen. Her er nogle af de grundlæggende elementer, du bør have med, efterfulgt af nogle 'nice to have's.

Obligatoriske dele:

  • Personlige oplysninger (telefonnummer, e-mail osv.)
  • Introduktion (ikke påkrævet, men anbefales)
  • Erfaring
  • Kompetencer
  • Uddannelse

Valgfri dele:

  • Yderligere personlige oplysninger
  • Frivilligt arbejde
  • Certificeringer, priser og medvirken i forskningsprojekter
  • Hobbyer

Et CV skal ikke indeholde alle de stillinger, du har haft, siden du begyndte at arbejde, men det skal vække interessen hos de ansættelsesansvarlige og hjælpe dem med at forstå din baggrund. I et interview (telefonisk eller personligt) kan du fortælle mere om de erfaringer, som du har beskrevet helt overordnet i dit CV.

Et nyttigt tip er at oprette flere forskellige versioner af dit CV, så du kan skræddersy dem til kravene til hver stilling, du søger. Du skal sørge for, at du ikke indsender det samme generiske CV til forskellige stillinger, som hver især er meget forskellige. I stedet skal du fremhæve de dele, der er relevante for den enkelte stilling. Du kan f.eks. være den helt rigtige kandidat til stillingerne som både "salgschef" og "key account manager", men det er nogle forskellige kompetencer, du skal sælge dig selv på til de forskellige stillinger.

Et andet tip til at styrke indholdet af dit CV er helt at undlade pronominer - du behøver ikke at bruge 'jeg', 'han' eller 'hun', da det er underforstået. Det er trods alt et CV om dine kompetencer og erfaringer, du skriver.

Personlige og kontaktoplysninger

Det anbefales at inkludere kontakt- og personoplysninger, der er relevante i forhold til det land, du søger stillingen i, eller for stillingen i sig selv. Der er forskellige traditioner i hvert land (et CV med eller uden et billede, brug af landepræfiks osv.). Visse stillinger kræver, at du angiver, hvilken type kørekort du har, mens man andre steder nok vil opfatte disse oplysninger som irrelevante.

Til de fleste stillinger er følgende oplysninger obligatoriske: fulde navn, telefonnummer og e-mail. Du kan også inkludere en by eller et land, evt. udenlandsk statsborgerskab og fødselsår, men disse oplysninger er valgfrie, og du bør kun tilføje dem, hvis du mener, at det kan øge dine chancer for at komme i betragtning til stillingen.

 

Opsummering

Baseret på en gennemgang af utallige CV’er ved vi, at det er nyttigt for de ansættelsesansvarlige, hvis du laver en kort opsummering af CV’et. Da virksomhederne gennemgår overvældende mange CV’er, kan en opsummering af CV’et hjælpe til at skabe lidt klarhed i kaosset. En opsummering, der sammenfatter din erhvervserfaring, kan hjælpe de ansættelsesansvarlige med at genfinde deres fokus og hurtigt forstå, hvem du er, og hvilken type job du leder efter.

En opsummering gør også CV’et lidt mere personligt. Det er her, du kan fremhæve de resultater eller tal, som du i særlig grad synes, at rekrutteringskonsulenten skal være opmærksom på. For eksempel: "Dygtig administrativ assistent med over 9 års kontorerfaring, med speciale i administrativt arbejde, problemløsning, planlægning og optimal ledelsesstøtte. Dokumenterede egenskaber og med en evne til hurtigt at lære og navigere i ethvert stykke software eller arkivsystem."

Du bør inkludere stillingen i introduktionen (for eksempel - "Salgschef" eller "Karismatisk chef"), vigtigste præstationer ("Kandidat med højt gennemsnit", "Ph.d. i fysik"), dine vigtigste kompetencer ("HR-specialist", " Ekspert i webudvikling") og fokus på hvad du søger ("Fuldtid", "Storkøbenhavn").

Det anbefales også at skrive en enkelt linje om din motivation, energi og vilje til at blive ansat i stillingen. Lad være med at skrive en lang introduktion, da det kan gøre mere skade end gavn. Gør det kort, klart og præcist og husk, at introduktionen skal give den ansættelsesansvarlige en fornemmelse af, hvem du er som kandidat.

Hvis du ikke er sikker på, om du vil skrive en introduktion, så lad være. En irrelevant introduktion kan give læseren det forkerte indtryk.

Erhvervserfaring

Din erhvervserfaring fortæller virksomheden, om du er egnet til jobbet. Vær omhyggelig med at skrive denne del.

Det er ikke nødvendigt at skrive alt, hvad du nogensinde har arbejdet med. Hold dig i stedet til de seneste 10 år og kun de relevante stillinger. Hvis du eksempelvis arbejdede som tjener efter gymnasiet, begyndte at læse regnskab og nu søger job som bogholder, så skal du ikke nævne tjenerjobbet. Det handler ikke om at skrive en selvbiografi, men om at give den ansættelsesansvarlige de relevante oplysninger, der skal til, for at vurdere, om du er egnet til jobbet. Hold dit CV kort, klart og præcist.

Som tidligere nævnt, bør du skrive dit CV i omvendt kronologisk rækkefølge, så din seneste eller nuværende ansættelse står først på listen, da det højst sandsynligt vil være den, du skal uddybe ved et senere interview.

Husk at arbejdsgiverne foretrækker teksten i punktform og ikke som længere beskrivende afsnit. Hvert punkt skal være forskelligt og indeholde detaljer om de forskellige aspekter af din stilling.

Eksempler:

  • Ledelse af et globalt salgsteam på 10 medarbejdere i Lyngby og i udlandet.
  • Udvikling af komplekse websystemer ved hjælp af Python, Java og Node.JS teknologier.
  • Vagtleder i butik, ansvarlig for medarbejdernes vagter og lagerarbejde.
  • Ansvarlig for tværorganisatoriske projekter, opfyldelse af mål og ansvar for et årligt budget på 25 millioner kroner.

Det er vigtigt, at du nævner alle de vigtigste aspekter af jobbet; du må ikke undervurdere dig selv, men du skal heller lægge overdreven vægt på områder, du ikke har særlig erfaring med. Du kan blive bedt om at uddybe detaljerne under et interview, og du skal føle dig tryg ved at fortælle mere om det, du har skrevet.

Det er her, du skal fortælle om din ekspertise, projekter, du har arbejdet på, særlige resultater, produktivitet, besparelse af tid og penge for en virksomhed, professionelt lederskab, forbedring af en bestemt proces og alle andre punkter, der gør dine erfaringer mere værd.

Sådan skriver man et CV

Kompetencer

Din ekspertise er din værktøjskasse på jobbet. Det er dybest set de faglige kompetencer, du har opbygget gennem årene. I dag bruger virksomhederne rekrutteringssystemer, som scanner og henter oplysninger direkte fra dit CV, herunder om dine kompetencer. Det anbefales, at du kun fokuserer på og nævner de kompetencer, der er relevante for den stilling, du søger, og sørg for, at rækkefølgen er fornuftig, dvs. tag udgangspunkt i den mest relevante kompetence til en specifik stilling.

Derudover kan kompetencer opdeles i to typer – bløde kompetencer ("tidsstyring", "Kritisk tænkning") og hårde kompetencer ("kodning", "fremmedsprog"). Det er vigtigt at matche kompetencerne til stillingen, startende med den mest relevante og videre til den mindst relevante. Til en stilling som sælger, kan du f.eks. skrive, at du er kundeorienteret og besidder fremragende menneskelige egenskaber. Til en stilling som programmør er den slags imidlertid mindre relevant, og der kigges efter andre egenskaber.

Uddannelse

Du kan tilpasse uddannelsesafsnittet i forhold til stillingen og dit erhverv. For en dygtig programmør er den formelle uddannelse mindre vigtig end praktisk erfaring, og derfor kan kandidater i denne branche finde mange stillinger uden at have et eksamensbevis på området.

I modsætning hertil kræver andre stillinger inden for eksempelvis jura, regnskab, medicin og humaniora en grad fra specifikke akademiske institutioner (universiteter mv.). Til sådanne stillinger kan det også være nyttigt at nævne eventuelle videnskabelige artikler, du har skrevet eller bidraget til, eller en doktorafhandling.

Som nævnt før, bør uddannelse også skrives i omvendt kronologisk rækkefølge og kan også omfatte online-kurser, seminarer og certificeringer. Hvis du har en videregående uddannelse, så er der ingen grund til at nævne dit gymnasium, da det ikke er relevant for virksomheden.

Referencer

De fleste virksomheder vil bede dig om at oplyse nogle referencer; tidligere chefer eller kolleger, de kan tale med om dig. Dette er et meget vigtigt punkt, og du bør kun give dem kontaktoplysninger på personer, som faktisk vil anbefale dig. Virksomhederne lægger stor vægt på lige præcis dette, så lad være med at henvise til en tidligere chef eller kollega, som ikke har noget godt at sige om dig. Prøv i stedet at finde en alternativ reference eller fortæl åbent din potentielt kommende arbejdsgiver om eventuelle udfordringer i din tidligere ansættelse.

Kontaktoplysningerne på referencerne kan angives på CV’et som sidste kategori, men normalt vil man ikke angive navne eller kontaktoplysninger her. I stedet kan du skrive, at "Referencer kan oplyses på anmodning".

 

Rekrutteringssystemer - ATS

Den teknologi, der i dag anvendes til at scanne og filtrere CV’er, kaldes for rekrutteringssystemer eller på engelsk Applicant Tracking Systems (ATS). Disse systemer er designet til at hjælpe virksomheder og rekrutteringskonsulenter med den komplekse proces, det er, at gennemgå og sortere CV’er og i sidste ende hjælpe dem med at administrere processen effektivt.

Når du sender et CV til virksomhedens job-mail, eller indsender det via en virksomheds hjemmeside, når dit CV frem til et rekrutteringssystem, der automatisk analyserer, filtrerer og behandler det, samt udtrækker oplysninger fra det for at afgøre om det skal videresendes til den ansættelsesansvarlige – alt sammen uden menneskelig indblanding.

Det er grunden til, at du kun bør arbejde med officielle CV-producenter, som f.eks. vores platform, der er gode nok til at komme igennem den første grovsortering i sådanne systemer. Du kan også "slå algoritmen" ved at medtage nøgleord i dit CV (hvis du har den relevante erfaring). Inkluder ikke nøgleord bare for at "slå systemet", hvis du ikke har faktiske erfaringer med det.

 

CV til stillinger i forbindelse med flytning

Der er forskellige normer for jobsøgning i forskellige lande, herunder i forhold til hvordan man skriver et CV. Der kan også være forskellige krav inden for forskellige brancher. Du bør foretage lidt indledende research for at finde ud af, hvordan processen fungerer i et specifikt land, før du indsender dit CV til en virksomhed, der er beliggende i det pågældende land, se på eksempler på CV’er, tale med folk, der bor i det pågældende land, og lære praksisserne at kende.

Der er forskellige krav afhængigt af, om du er i USA eller Europa, sommetider også imellem landene. Nogle steder er et foto af kandidaten f.eks. obligatorisk, mens det ikke er andre steder. Nogle kræver et følgebrev og tilmed oplysninger om din civilstand, da de skal bruge det til at estimere omkostningerne ved din eventuelle flytning.

 

Opsamling: Vi har fortalt dig om nogle af de vigtigste ting, der skal til, for at skrive og designe et professionelt CV, der vil fange enhver potentiel arbejdsgivers opmærksomhed på få sekunder. Tjek vores førsteklasses CV-eksempler og prøv resumaker.dks fantastiske CV-bygger, som både kan hjælpe dig med at spare tid OG sikre dig en jobsamtale til dit drømmejob!